ابن يمين ...
اسب شرف از گنبد گردون بجهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمایید که بس خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
اسب شرف از گنبد گردون بجهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمایید که بس خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آرامگاه ابن یمین در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود در انتهای روستای فرومد قرار دارد. آرامگاه ابن یمین که بزرگترین شاعر قطعهسرای ادبیات پارسی در قرن هشتم هجری میباشد، در ابتدا ساختمانی از خاک و خشت و در شرف ویرانی بود اما بعدها در اثر پیگیریهای عبدالرفیع حقیقت، ساختمانی قابل توجه و بسیار زیبا به شکل شش گوشه بنا شد. زوایای زیبای این بنا همانند گل بازشدهای است که قبر شش گوشه داخل آن مانند پرچم گل میباشد. اطراف آرامگاه ابنیمین فضای سبزی است که توسط نردههای حفاظ اطراف محصور شده است. سنگ قبر دارای شش ضلع کوچک میباشد و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.
امیر فخرالدین محمود بن امیر یمینالدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی مشهور و متخلص به «ابن یمین»، یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری قمری است. پدرش ترکنژاد بود و در زمان سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در روستای فریومد زمینی خرید و در آنجا ساکن شد. ابن یمین در ناحیه فریومد به دنیا آمد و به دلیل مهاجرت پدر به خراسان، سالهای نخستین زندگی خود را در خراسان سپری کرد و در دوران جوانی به تبریز رفت و در درگاه غیاثالدین محمد بن رشیدالدین فضلالله وزیر پیوست و به ستایش او پرداخت ولی در این شهر دوام نیافت و در قطعهای که خطاب به غیاثالدین محمد سروده بود، از او اجازه بازگشت به شهر خویش را درخواست کرد. وی پس از بازگشت به خراسان، به جنبش سربداران پیوست. وی در جنگ سربداران و آل کُرت حضور داشت و در همین نبرد بر اثر شکست سپاه سربداران، دیوان شعر وی به یغما رفت و ناگزیر به گردآوردن شعرهای پراکنده خویش از گوشه و کنار شد و با افزودن اشعاری که پس از نبرد زاوه سروده بود، دیوانی جدید ترتیب داد.
قطعههای ابن یمین به سبب برخورداری از اندرز، طعن و طنز رواج و شهرت بسیار یافت و بر زبان شعردوستان جاری گشت و از این بابت میان شاعران معاصر خود یگانه گردید. این شاعر بزرگ در قصیدهسرایی و مثنویپردازی نیز توانا بود. وی در سال ۷۶۹ هجری قمری از دنیا رفت.
انجير تازه و يا خشک شده براي درمان يبوست هاي مزمن مفيد ميباشد.
اگر مقدار يک سير آنرا با يک ليوان شير محلي بشرح مصرحه مخلوط نمايند براي درمان تنگي نفس و باز شدن مجراي تنفسي بسيار خوب است .
1- يک ليوان شير محلي راکاملا بجوشانيد که يک سوم آن باقي بماند.
محصولات عمده آنان درفرومد
گندم، جو، پنبه، فلفل، شب در، يونجه، با ديون، زيره، ارزن ، جارو، ذرت يا غناق، لوبيا، ماش، مرزه سيب زميني، پياز، گوجه فرنگي، چغندرقند محلي، شلغم، کنجد، نخود، خربزه و هندوانه، ترب و سبزيجات مختلف، کاهو، کلم و غيره ميباشد. از همه مشهور تر فلفل قرمز است که توليد و علاوه برمصرف داخلي به خارج از کشور نيز صادر ميشود. اين محصول در هواي آزاد خشک و در آسيابي که بهمين منظوراست آرد وبسته بندي ودر بازار هاي داخلي توزيع ميگردد نوعي زرشک دانه دار درکوه هاي فرومد موجود است که به زرک zerk مشهور و بسيار ترش که انرا بمصرف آبگيري و دارويي بمنظور کاهش درمان فشار خون استفاده ميشود.
محصولات باغات:
گردو، انار، انگور، زرد آلو، شفتالو، انواع انجير، سنجد، توت، شاه توت،آلبالو وگيلاس، سيب، گلابي، زرشک، بادام، زال زالک، به و غيره است. انجير زرد بيدانه مختص فرومد و هيچ کجاي دنيا يافت نميشود برابرنوشته هاي تاريخ گذشته گان حضرت زردشت نهال آنرا از بهشت آورده و در فرومد کاشته و اکنون بيشترمردم اين سامان از آن مربا ميگيرند و مورد استفاده قرار ميدهند.که بسيار لذيز و خوشمزه است.
جغرافیای فرومد:
از توابع شهرستان شاهرود بخش ميامي در مدارجغرافيايي E 56.30 –N36 -30 درجه در80 کيلومتري غرب سبزوار ازشمال به منيدر و از جنوب به استربند وکلاته سادات ازشرق به نهالدان، علي آباد، بي زه ومور، آبرود و از غرب به فيروز آباد واقع گشته است.
توصيف :
جاده مواصلاتي ابريشم از نزديک اين دهستان عبور ميکرده و اکنون پلي بنام ابريشم وجود دارد و مشهور است به سرپل ومردم سرپل ازراه دامداري امرار معاش ميکنند.
خود مردم اين دهستان از راه کشاورزي و دامداري، صنايع دستي و استخراج سنگ از معادن کروميت، پيله ابريشم وکسبه در بازار امرار معاش ميکنند.
فرومد قبلا بيش از 45 هزار نفوس دا شته که دو سوم به شهر هاي مختلف و تعداد معدودي به خارج از کشور ايران هجرت کرده ا ند و درحال حاضر حدود 750خانوار زندگي ميکنند.
زندگي آنان نسبت به گذشته خوب وتقريبا فقيري ديده نميشود. مهاجرين هرسال در روز هاي تاسوعا و عاشورا و عيد نوروزو ساير مراسم عروسي و عزا باز ميگردند و ضمن برگذاري مراسم ديداري تازه مينمايند. بيشتر مهاجرين خانه اي در فرومد دارند که از امکانا ت جزيي برخوردار است.
هفتاد درصد سالخوردگان از حقوق بازنشستکي استفاده مينمايند و بقيه از درآمد کشاورزي کسب و کارو کميته امداد حضرت امام خميني ا رتزاق مي نمايند.
فرومد داراي قنوات متعدد و آب رود خانه که از دامنه کوه گر منشعب شده وارد سد شيخ حسن جوري که اخيرا احداث گرديده و از آب آن بصورت سنتي کشاورزي انجام ميدهند.
به سال بيست و نه زهجرت نبوي چون جمع کني هزار سيصد به آن
روز جمعه ششم ماه مرداد آنزمان کودکي چشم بگشود به جهان
نام او را گرفته اند از جده اش هست ابراهيم همه جا ورد زبان
بعد عمري دراز، درکاوش و کا ر تا نويسد شرح حال ديار اجدادمان
لقبش را بوسعيد همي دانند که در اشعارش نوشته چنان
در توان نيست نظم وشعربيشتر تا نويسد مصحفي بهتر زو آن
آنچه بنوشته است همه ازدل بيان عاري از کذب و ريا تا بماند درامان
رنج و سختي ها کشيده تا بحال برملا سازد همه غم هاي نهان
در طفولي يتيم و بي مادر شده واي براطفال يتيم و بي خا نمان
ادامه محفوظ.............
براي احياي آن در فرصت مناسب و بمرور زمان نحوه گويش فرومدي و معناي آنرا برايتان شرح خواهم داد. انشا..
تاريخ و جغرافياي فرومد
هم ولايتي هاي عزيز دوستان در باره فرومد بسيار شرح داده اند ولي من هم از غافله عقب نمانم مختصري از زبان .آداب و رسوم، نژاد، و معاش مردم اين ديار را برايتان بازگو ميکنم. اميدوارم مورد پسند واقع گردد.
درکتاب هاي تاريخي و رايج نام قديم فرومد را فريومد نگاشته وميخوانند بنظر ميرسد درست نباشد به دليل اينکه مردم ساکن اطراف فرومد و حتي شهر سبزوار هنوز هم از گويش(فريو-مد) Farivmad استفاده مي نمايند. گويا نامش از فرهنگ باستان از نام فرامرز گرفته شده و بعلت جاري بودن آب رود خانه از دورانهاي بسيار دور که دين زردشت رواج داشته سکنا گزيده اند و دراين مورد قبر هاي گبري که برسم آيين حضرت زردشت دفن شده يافت شده است . والله اعلم...
همه هجرت نمودند بهرناني ولي افسوس که قدر هم نداني
بيا گويم برايت از روزگاري همه حاضر بودند در يک مکاني
بياييد اي رفيقان خردمند و اين وبلاک جامعرا بخواني